ogresfakti Publicēts: 2010-08-02 11:57:00 / Ekonomika
Ziņot redakcijai
Tieši Ogrē atrodas tirdzniecības tīkla Zoocentrs galvenais birojs, no kura šobrīd tiek vadīti jau vairāk kā 40 veikali visā Latvijā. Tas izaudzis no maza veikaliņa Meža prospektā, līdz kuram varēja nokļūt vien pa gājēju iemītu taciņu. Veiksmes stāsta pamatā liktas zināšanas, smags darbs un taupīgums.
Zoocentrs dibināts 1996.gadā Ogrē, pateicoties persiešu sugas kaķim Cello. Tā saimniece Ilva Kubasova atceras, ka toreiz Latvijā nevarēja iegādāties šai sugai nepieciešamās lietas. Tās nācies pirkt ārzemēs, tādēļ dzimusi ideja izveidot mazu zoo veikaliņu – vienu no pirmajiem zoo veikaliem Latvijā.
Atskaites – uz kartona kastēm
I.Kubasova, kas šobrīd ir tirdzniecības tīkla Zoocentrs valdes locekle, atceras, ka pirmais veikals atradies ļoti neizdevīgā un automašīnām nepieejamā vietā Meža prospektā. Uz to varēja aiziet vien kājām – pa šauru, gājēju iemītu taciņu. Tie bija grūti laiki, turklāt, uzsākot uzņēmējdarbību, veikala dibinātāju materiālais stāvoklis neuzlabojās. Dzīvojot tikpat pieticīgi kā iepriekš, viss nopelnītais ieguldīts attīstībā. Sākotnēji nebijis pat galda, bet atskaites rakstītas uz kartona kastēm.
Tikai šogad, pēc vairāk kā 14 gadu darba, tirdzniecības tīkls Zoocentrs atļāvies iekārtot glaunas biroja telpas Ogrē, Upes prospektā. “Mēs uzskatām, ka to pa šiem gadiem esam nopelnījuši. Ļoti daudzus gadus esam strādājuši, tikai ieguldot, ieguldot un ieguldot,” ar gandarījumu atzīst I.Kubasova. Tikmēr daudzi konkurenti, kas reiz apskausti un dižojušies ar grezniem ofisiem, jau bankrotējuši.
Galvenais – pircēja vajadzības
Nav nejaušība, ka, dibinot pirmo veikalu, domāts galvenokārt par persiešu sugas kaķu vajadzībām. Taču tad nākusi atskārsme, ka Latvijā nav pieejamas arī daudzas dzīvniekiem nepieciešamas un noderīgas preces. Preču sortiments pakāpeniski palielināts.
“Esam ļoti pielāgojušies pircēju vajadzībām,” atklāj I.Kubasova, “Mēs nepārtraukti maināmies. Katru mēnesi, jo mainās cilvēku pirktspēja. Līdz ar to mainās pieprasījums un arī mūsu piedāvātais preču sortiments. Ja mēs tam nedzīvotu līdzi, tad, protams, mēs nebūtu konkurētspējīgi. Pircējiem arvien svarīgāks ir izdevīgums, atlaides, dažādi bonusi.”
Katru nedēļu pa jaunam veikalam
Strauji attīstoties, tirdzniecības tīkls Zoocentrs kļuvis par lielāko Zoo veikalu tīklu Latvijā. Par spīti krīzei, sevišķi strauji uzņēmums audzis tieši pēdējos mēnešos. Vai ik nedēļu tiek atklāts pa kādam jaunam tirdzniecības tīkla Zoocentrs veikalam. Šomēnes atvērti jauni veikali Līvānos un Jēkabpilī, bet tieši šodien tiek atklāts jauns Tirdzniecības tīkla Zoocentrs veikals Jelgavā. Drīzumā plānots atklāt arī veikalus Ikšķilē un Liepājā.
“Galvenais ir neapstāties,” uzskata I.Kubasova, kura ekonomisko krīzi uztver nevis kā neveiksmju laiku, bet gan iespēju attīstīties. “Ekonomiskā situācija valstī ietekmē katru, bet tas ir izaicinājums ikvienam no mums, liekot vēl aktīvāk strādāt un “kustināt smadzenes”, straujāk reaģēt uz notiekošo un pieņemt precīzus lēmumus. Apstāties nav laika - ir jāstrādā, liekot galvas kopā, meklējot un atrodot radošus, kvalitatīvus, pievilcīgus un klientiem saistošus mārketinga konceptu risinājumus, neapstājoties pie sasniegtā un gūstot arvien labākus rezultātus,” uzņēmuma šābrīža darbību raksturo I.Kubasova. Viņa norāda, ka šis ir ļoti labs laiks attīstībai un izaugsmei, jo šobrīd izmaksas ir daudz zemākas un paplašināšanās var notikt, izmantojot “treknajos gados” uzkrātos līdzekļus, neņemot kredītus.
Panākumu pamatā – kompetence
Par uzņēmuma panākumu galveno atslēgu I.Kubasova uzskata savas darbības jomas pārzināšanu labāk, nekā konkurentiem.”Mūsu pašu darbinieki ir, kā saka, “suņinieki” un “kaķinieki”. Paši esam patērētāji, tādēļ zinām, kas ir vajadzīgs. Mēs sekojam līdzi jaunākajam pasaulē un ļoti aktīvi mainām sortimentu. Līdz ar to esam pieprasīti,” norāda I.Kubasova.
Ceļojot pa dažādām valstīm, tirdzniecības tīkls Zoocentrs vadība vispirms apmeklē zooveikalus un runā ar šo to īpašniekiem. “Esam bijuši zooveikalos arī Austrālijā, Ķīnā un Japānā un es varu teikt, ka Latvijā ir vieni no visaugstākā līmeņa zooveikaliem,” norāda I.Kubasova.
Nesen tirdzniecības tīkls Zoocentrs saņēmis piedāvājumu attīstīt tirdzniecību Krievijā. Tiesa gan, pagaidām investoriem tiek atteikts - lai nepamestu novārtā veikalus Latvijā, kurus I.Kubasova raksturo drīzāk kā sirdslietu un hobiju, nekā biznesu.
Ko sēsi – to pļausi!
I.Kubasova uzskata, ka šobrīd ekonomikā notiek attīrīšanās. Firmas, kuras nespēj mainīties, bankrotē, atbrīvojot vietu strādāt varošiem uzņēmumiem. “Tirgus visu sakārto un noliek savās vietās,” uzskata I.Kubasova. Šobrīd tirdzniecības tīkls Zoocentrs paspārnē darbojas ne vien veikali, bet arī aptiekas un veterinārās klīnikas. Turklāt, atšķirībā no otrā lielākā zoo preču veikalu tīkla Dino, Zoocentrs nepieder ārzemniekiem, bet gan latviešiem. Runājot par kaimiņvalstīm - liels zoo preču tirdzniecības tīkls izveidots Lietuvā, savukārt Igaunijā šīs nozares attīstība vēl tikai sākuma stadijā.
Galvenokārt vietējos zoo veikalos nopērkamas ārzemju preces. I.Kubasova neuzskata, ka tādas varētu ražot Latvijā, jo ārvalstīs pie lielajām zoo preču rūpnīcām rūpnīcām strādā zinātniskie centri. “Latvija ir pārāk maza, lai varētu kaut ko tādu izveidot,” norāda I.Kubasova.
Tiem, kuri vēl tikai izvērtē iespējas uzsākt uzņēmējdarbību, I.Kubasova iesaka sākt ar mazumiņu. “Ir tāds teiciens “Ko sēsi to pļausi!”. Ja cilvēks tikai žēlosies, tad tāda arī būs viņa alga. Es domāju, ka šis brīdis ir piemērots, lai kaut ko iesāktu,” viņa atzīst, “Mūsu uzņēmums ir audzis, nevis pateicoties ārzemju investoriem, bet sākot no viena maza veikaliņa, kur mēs strādājām bez brīvdienām. Viena no mūsu panākumu atslēgām – esam ļoti daudz paši strādājuši, nevis uzreiz pieņēmuši algotus darbiniekus un priecājušies, ka esam priekšnieki.” |