Ogres novada domes preses dienests Publicēts: 2011-05-06 11:26:00 / Sabiedrība
Ziņot redakcijai
Comenis reģionālā partnerības projekta “Role of Sport Activities in the present and further Life of Young People” (“Sporta nozīme jauniešu karjeras veidošanā”) ietvaros Ogres novada pašvaldības pārstāvji un Ogres skolu jaunieši un pedagogi devās uz Turciju.
Projekta mērķis ir izpētīt jauniešu iespējas iesaistīties neformālās izglītības aktivitātēs, pievienoties sporta klubiem un piedalīties dažādos sporta pasākumos, iegūt jaunu pieredzi reģionālajā sadarbībā, iesaistīt jauniešus neformālās izglītības aktivitātēs, popularizējot veselīgu dzīvesveidu, stiprināt sadarbību starp iestādēm: pašvaldība – skola – sporta centrs.
Latvijā projektu pārstāv Ogres novada pašvaldība, Ogres Valsts ģimnāzija, Ogres Amatniecības vidusskola un Ogres novada Sporta centrs, Turcijā - Provincal Directorate for national education of Hatay (Hatai provinces Izglītības pārvalde), Denizciler lisesi (Denizli licejs) un Bekbele Sport Kulubu (Bekbeles sporta klubs).
Galvenās projekta aktivitātes irseminārs projekta dalībniekiem, aptauja par populārākajiem jauniešu sporta veidiem skolā un novadā, aptaujas rezultātu apkopošana un popularizēšana, projekta dalībnieku pieredzes apmaiņa klātienē un neklātienē, aptauja skolu absolventiem par neformālās izglītības iespējām studējot dažādās augstskolās, pasākumi jauniešu populārāko sporta aktivitāšu popularizēšanai, tikšanās ar novada ievērojamākiem sportistiem. Projekta sākums pagājušā gada augusts, noslēgums - 2012. gada jūlijs, šo divu gadu laikā plānotas 28 mobilitātes.
Šī projekta ietvaros Turcijā, Hatai provinces Iskenderunas rajonā, no 25. aprīļa līdz 2. maijam viesojās Ogres novada pašvaldības priekšsēdētāja vietniece Vita Pūķe, Izglītības un sporta pārvaldes vadītāja, projekta koordinatore Sandra Grunte, kā arī 13 jaunieši un 5 pedagogi no minētajām sadarbības Ogres skolām. Hatai province sadalīta 11 rajonos, viens no lielākajiem – Iskenderuna, kurā dzīvo 320 000 iedzīvotāji un kura atrodas Vidusjūras krastā.
“Šajā pieredzes apmaiņas braucienā mums bija iespēja tikties ar dažādu līmeņu pašvaldību pārstāvjiem, kuri organizē izglītības un sporta dzīvi Hatai provinces Iskanderunas rajonā, pārrunājam sporta un izglītības jautājumus, tikāmies arī ar šī rajona vadītāju Ali Ihsan Su,” skaidro V. Pūķe. “Vizītes laikā iepazināmies ar skolu sporta bāzi, arī sporta stadionu. Turcijā jauniešiem sporta nozīme tiek akcentēta kā būtiska dzīves sastāvdaļa, bieži vien skolu programmās tiek iekļautas dažādas sporta programmas. Jaunieši ar dažādām sporta aktivitātēm tur nodarbojas līdz vēlam vakaram,” novērojusi V. Pūķe.
“Turcijas sabiedrība kopumā ir ļoti atvērta un ieinteresēta sadarbībai ar ES valstīm, tāpēc arī mūsu delegācijas uzņemšana bija ļoti sirsnīga, pretimnākoša, viesmīlīga. Mūsu vizīte tika atspoguļota vietējā televīzijā un presē. Turki ir ļoti lepni par savu valsti, ir lieli patrioti. Uzzinājām, ka Hatai provincē bezdarbs ir 3 %, uz vietas tiek nodrošināta visu līmeņu izglītība, ir darba vietas – attīstās rūpnīcas, dzelzceļa un ceļa būve. Vēl kas būtiski – Turcijā skolotāja darbs ir ļoti prestižs, tur skolotājiem ir daudz mazāka noslodze, bet atalgojums – lielāks, turklāt šo profesiju izvēlas daudz vairāk vīriešu, kā Latvijā. Turki arī aktīvi atbalsta savas sporta komandas, mums arī bija iespēja tikties ar populāru un spēcīgu profesionāļu futbola komandu “Isdemir”.”
Kā lielāko atšķirību starp sporta dzīves organizēšanu Latvijā un Turcijā, V. Pūķe min finansējuma modeli. “Turcijā sporta aktivitātēm nepieciešamo finansējumu piešķir valsts, kas tiek nodots caur dažādu līmeņu pašvaldībām. Liels valsts atbalsts ir gan tautas sportam, dažādiem sporta pasākumiem, profesionālām un amatieru komandām un klubiem. Mums šīs sporta būves nav pietiekami daudz, tāpēc es ceru, ka Ogres Valsts ģimnāzijas sporta laukums, kas, pateicoties Futbola federācijas atbalstam, būs nodrošināts ar modernu segumu, būs pieejams visai sabiedrībai.”
Ogres Valsts ģimnāzijas skolotāja Vija Kalniņa, kura arī piedalījās pieredzes apmaiņas braucienā, atzīst: “Atgriežoties mājās, mūsu jaunieši ir gandarīti par to, ka mūsu valstī skolās ir daudz labāka materiāli tehniskā bāze, estētiski iekārtoti kabineti, labas angļu valodas zināšanas. Savukārt no turku tautas mēs varētu gūt viņu viesmīlību, nacionālās apziņas motivāciju, vēlmi būt sportiski aktīviem. Projekta semināra laikā jaunieši, dzīvojot viesģimenēs, viennozīmīgi atzina, ka liela loma bērnu audzināšanā un personības veidošanā Turcijā ir tieši ģimenei, tās tradīcijām, reliģijai. Iemācījās dziedāt dažas dziesmas turku valodā, apguva dažus tautas deju soļus, uzzināja un izbaudīja nacionālās virtuves noslēpumus.”
Gan latviešu, gan turku jaunieši kā mājas darbu bija sagatavojuši vairākas prezentācijas par tautas kultūru, izglītības un sporta iespējām valstī, ar kurām iepazīstināja dažādas auditorijas. “Prezentāciju laikā mēs varējām pārliecināties par jauniešu attīstītām spējām uzstāties auditorijas priekšā, komunicēt angļu valodā, brīvi paust savu viedokli. Arī, strādājot darbnīcās jauktajās grupās, secinājām, ka jauniešiem dažādās valstīs ir līdzīgas intereses, zināšanas un iemaņas, jo nebija grūti vienoties par darba metodēm un formām. Lai gan katrai jauniešu grupai bija jāpierāda savs viedoklis, tomēr pēc darba prezentācijām jaunieši atzina, ka, lai sasniegtu augstus rezultātus sportā, ir nepieciešams gan talants, gan ieguldītais darbs,” saka V. Kalniņa.
Šī paša projekta ietvaros 27. jūnijā Ogrē viesosies Anatolijas ģimnāzijas pedagogi un Hatai Izglītības pārvaldes pārstāvji, kopumā deviņi cilvēki. Savukārt septembra beigās Ogrē nedēļu viesosies skolnieki un pedagogi. |